Liittovaltuuston tulokset

11.10.2016

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuustovaalit toimitettiin 26.9.- 9.10.2016. Jytyn liittohallitus vahvisti vaalituloksen maanantaina 10.10. kello 15 alkaneessa kokouksessa. Äänestysprosentti vaaleissa oli 13,92 ja äänestäneitä oli 5 651. Äänioikeutettuja vaaleissa oli kaikkiaan 40 971 jäsentä. Etelä-Suomen alueen äänestysprosentti oli 12,28, Itä-Suomen 14,79, Länsi-Suomen 13,17 ja Pohjois-Suomen alueen 15,42.

Jytyvaalien ehdokkaita oli 82, joista 43 valittiin sitovalla jäsenäänestyksellä, jossa noudatettiin enemmistövaalitapaa. Vaalipiireittäin liittovaltuutettujen määrät ovat seuraavat: Etelä-Suomen alue 12 paikkaa (6 yleisvaraa), Itä-Suomen alue 12 paikkaa (6 yleisvaraa), Länsi-Suomen alue 11 paikkaa (6 yleisvaraa) ja Pohjois-Suomen alue 8 paikkaa (4 yleisvaraa). Valtuuston valituista naisia on 33 ja miehiä 10.

Vaalitoimikunta suoritti arvonnan yleisvarajäsenten järjestyksen määrittämiseksi Etelä-Suomen, Itä-Suomen ja Pohjois-Suomen vaalipiireissä, koska äänet menivät tasan osalla yleisvarajäseniksi valituista. Kaikkien ehdokkaiden vaalitulokset ovat alla pdf-liitteenä.

Mikäli joku valituista liittovaltuutetuista tulee valituksi liittohallitukseen, yleisvarajäsenistä nousee ao. vaalipiiristä varsinaiseksi valtuutetuksi järjestyksen mukaisesti ensimmäinen jne.

Uuden valtuuston ensimmäinen kokous pidetään 24.-25.11., jolloin valtuusto valitsee keskuudestaan valtuustolle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Valtuuston kokouksessa valitaan myös liittohallitus ja sen puheenjohtaja.