Uusi pääluottamusmies valittu kaudelle 2015-2016

13.3.2015

4H-Toimihenkilöliiton hallitus valitsi kokouksessaan 12.3.2015 uudeksi pääluottamusmieheksi Taina Parkkulaisen (Kontiolahden 4H-yhdistys). Varapääluottamusmieheksi valittiin Riina Markkola (Pirkkalan-Lempäälän 4H-yhdistys).

Alueellisen luottamusmiehen tehtävät

Luottamusmies käy työntekijöiden edustajana neuvotteluja työnantajan kanssa työntekijöiden eduista, työehtosopimuksen soveltamisesta ja työpaikan olosuhteiden kehittämisestä. Luottamusmies ratkoo myös erilaisia esille tulevia erimielisyyksiä työnantajan kanssa. Työnantajana 4H-yhdistyksessä on hallitus, jota neuvotteluissa edustaa puheenjohtaja.

Luottamusmies

• edustaa työpaikalla 4H-toimihenkilöliittoa ja sen jäseniä
  • valvoo ja soveltaa työehtosopimuksen ja työlainsäädännön toteutumista työpaikalla
  • auttaa ja neuvoo yksittäisiä jäseniä työsuhdekysymyksissä

Lisäksi pääluottamusmies neuvottelee kollektiivisesti työsuhdeasioista Suomen 4H-liiton kanssa.

Jos sinulla on työnantajasi kanssa erimielisyys, jota et itse kykene tai osaa ratkaista, kannattaa kääntyä luottamusmiehen puoleen. Luottamusmies ottaa tarvittaessa yhteyttä pääluottamusmieheen ja/tai Jytyn aluetoimistojen asiamiehiin, jotka ovat työsuhdeasioiden asiantuntijoita. Neuvonta-alan runkosopimuksen TESin työmarkkina-asiamies Jytyssä on Veli Vähämäki. Hänen varahenkilönsä on Anniina Kannelsuo.

Järjestäytymättömillä työntekijöillä ei ole edustajaa työpaikan sopimus- ja neuvottelutoiminnassa tai edustuksellisessa yhteistoiminnassa.